maandag 8 oktober 2012

Rothko, de meesteroplichter, update

Hoe graag ik hier ook zou willen schrijven dat Rothko toegegeven heeft een oplichter te zijn, en geen kunstenmaker, helaas, het komt er niet van.

Wel interessant is, dat de vernieler van zijn werk afgelopen in het (of 'de'?) Tate, een artistiek statement heeft willen maken. Hoer A!

Was het wellicht Cultuur Vandaahl, die de grote ijzige Noordzee overstak en met volvarend beleid de abstracte meuk in Engelland aanviel? Helaas, ook al niet. Het betrof medestander van Vandaahl en Dadaist/Surrealist/Duchampist Vladimir Umanets.

Het Parool (is het 'de Het Parool'?):

De man die zondag een belangrijk schilderij besmeurde in het Londense museum Tate Modern, vindt zijn actie kunstzinnig. 'Het was een artistieke statement', zei de man maandag. 'Het gaat erom de perceptie van dingen te veranderen voor het publiek.'
Hij meent dat het zeer creatief is om de moderne kunst achter zich te laten.
De man, Vladimir Umanets, had met zwarte inkt geschreven op een schilderij van de Amerikaanse schilder van Letse afkomst Mark Rothko. Hij schreef 'VladimirUmanets'12, a potential piece of yellowism.' Met yellowisme bedoelt hij dat de context van kunstwerken al kunst is.
De dader zegt aanhanger te zijn van de Franse kunstenaar Marcel Duchamp (1887 - 1968). Die was de eerste die een gewoon voorwerp exposeerde als kunst, waaronder een urinoir.
Hij beseft dat de politie hem op enig moment komt arresteren, zei hij. Het schilderij dat hij besmeurde, was Rothko's doek Black on Maroon uit 1958. Het is een van de iconen van het abstracte expressionisme, speciaal gemaakt voor een restaurant in New York. De schilder gebruikte destijds sombere kleuren, volgens sommigen omdat hij de eetlust wilde bederven van de gasten in het restaurant.
Het museum in Londen gaat het schilderij herstellen.
 
Hoer A Umanets!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten